Eshopy dnes řeší problém, které tradiční prodejní kanály neznají. Zákazníci si mohou jednoduše srovnávat nabídky a zjišťovat, která z nich je nejvýhodnější. Pozornost se přesouvá od přímé propagace značky směrem ke snaze vyhovět spotřebiteli cenou, což je dlouhodobě neudržitelné.
Již před několika lety se objevil názor, že budování značky nemá v moderní ecommerce prostor. Jak však ukazuje eBay, Alza, Mall či Slevomat, úspěšní jej naleznou i dnes.
Branding a jeho využití
Pomocí brandingu se eshop odlišuje od konkurence a buduje si dlouhodobé zákazníky. Značka komunikuje se zákazníkem, zprostředkovává mu hodnoty. Cílem je vytvořit vztah založený na emocích tak, aby se kupující automaticky preferoval váš eshop jako první volbu.
Branding je dlouhodobá záležitost vyžadující trpělivost. Proto se mnohem více vyplatí budovat jméno společnosti, popřípadě produktové řady, než samotných produktů. i3 je stále BMW, ale samotnému pojmenování i3 porozumí málokdo. BMW porozumí každý.
Velké společnosti si mohou dovolit investovat do brandingu značné prostředky. Eshopy s řádově nižším rozpočtem ale také mají dostatek možností. Představíme některé z nich.
1. Vytvořte unikátní nabídku
Výbornou strategií je postavit značku na tom, že děláte věci jinak. V současné automatizované výrobě lidé například znovu slyší na ruční a řemeslné práce. Je to přidaná hodnota, za kterou si část zákazníků ráda připlatí.
V zahraničí tento koncept přijala společnost Mast Brothers Chocolate založená dvěma bratry. Specializují se na malovýrobu čokolády.

V České republice zvolili podobný postup v brašnářství Roman Tlustý a spol. Jde o menší společnost specializující se na ruční výrobu koženého sortimentu. Zákazník má možnost zajet do sídla a nechat si zhotovit zboží přímo na míru s doživotní zárukou. Samozřejmostí jsou webové stránky a propracovaný marketing na sociálních sítích.

Pokud i vy máte v plánu zvolit tento přístup, můžete volit hesla jako:
- Vyrábíme zboží na míru
- Vše je dělané ručně
- Používáme prémiový / recyklovaný materiál
- Vytváříme s láskou
2. Zdůrazněte kvalitu výrobků
Kvalita produktů je často skloňované téma. Má-li vaše zboží značně omezenou životnost, zákazníka již pravděpodobně neuvidíte. Nebo ještě hůře, uvidíte jeho nepříjemné komentáře na Heurece, v diskuzích či na sociálních sítích. Naopak, pokud se produkty vyznačují dlouhou životností, zákazník se k vám rád vrátí.
Jednou možností, jak dát zákazníkům pocit z výhodné koupě, je prodloužená záruka. Pokud ji nabízíte, nezapomeňte ji dostatečně zvýraznit. Například eshop Zippo.cz uvádí informaci přímo u produktu, což je ideální varianta.

Studie od Quick Sprout ukazuje, že eshopy, které přidají na stránky prodlouženou záruku na své výrobky, mohou očekávat o 21 % vyšší tržby. Počet reklamací se ustálil na 12 % z celkového množství objednávek.
Kvalitu výrobku lze zdůraznit tím, že zákazníkovi poskytnete informace o:
- zemi původu výrobku
- zemi původu materiálu
- složení materiálu
- certifikacích, standardech či oceněních, která získal
U luxusního a designového zboží je třeba dbát na to, aby zákazník nezískal dojem, že vysoká cena znamená automaticky dlouhou životnost.
3. Zaměřte se na zážitek zákazníka
Doručit objednané zboží v kartonové krabici dnes už není problém. Vznikají proto projekty, které se snaží odlišit a nabídnout zážitek i při rozbalování. Designově zajímavé balení s osobním vzkazem a překvapením uvnitř neúspěšně testoval Ladybox, nyní se s podobným v jiném segmentu snaží prorazit Brandnooz box.
Zdroj: dressandheels.blogspot.cz
Potenciál existuje zvláště u prémiového zboží, ve kterém můžete budovat loajalitu pomocí speciálního balení, ručně psaných vzkazů, certifikátů původu a dalšími.
4. Dejte zákazníkovi něco nazpět
V online prostoru máte jedinečnou příležitost znovu oslovovat své zákazníky i po nákupu. Možností je v tomto ohledu více, můžete se spojit například se společností zabývající se prodejem elektronických knih a zákazníkům věnovat poukaz na některý z titulů.
Rovněž lze vyzkoušet:
- věrnostní program
- přidávání vzkazů do zásilek
- darování poukázek
- sponzorování zvířete v zoologické zahradě apod.
Radost udělá v podstatě cokoli, co zákazník nečeká. Mně nedávno například spolu se zásilkou přišel tento vzkaz.

5. Vyzkoušejte obrácenou strategii
Je-li v oboru vašeho podnikání příliš velká konkurence, můžete zkusit obrácenou strategii. Jde o poměrně riskantní tah, který se odváží udělat pouze malé množství společností. Namísto toho, abyste šli takříkajíc s davem, uděláte přesný opak. Samozřejmě tomu musí odpovídat i váš produkt.
Například web Cards Against Humanity (Karty proti lidskosti) přizpůsobuje strategii celý svůj marketing. Získal skupinu velmi loajálních zákazníků, takže když v roce 2014 v době celonárodní akce bez poštovného začal na protest prodávat kraví trus, objednalo si jej několik tisíc zákazníků.

Závěr
Na českém ecommerce trhu začíná být poměrně těsno, takže jakýkoli způsob, který vám zajistí loajalitu zákazníků, pro vás v dlouhodobém horizontu znamená ušetřené náklady na marketing.