Poslední měsíc roku potěšil nejen čísly, ale i legislativními změnami k lepšímu. Ústavní soud škrtl bezhotovostní platby ze sledovačky EET. ČOI a Alza se opět kočkovaly kvůli otevírací době o svátcích. Vůbec nejvíce objednávek je dle všeho v době poslední výplaty. CZC pomáhá s komunikací chatbot Čenda. Alibaba chce prodávat auta v automatech. Facebook pomůže s autorizovaným ozvučením videí. A všeobecný rozvoj e-commerce opravdu tlačí na další rozšiřování skladových ploch.
Letem online světem
- Google rozšiřuje délku náhledů ve výsledcích vyhledávání přes 300 znaků
- Facebook bude postihovat výzvy k interakci s příspěvky (tzv. engagement bait)
- Seznam představil nový ceník reklamy: přibývají formáty i způsoby cílení
- DPD trpí cenovou válkou eshopů
- Největší eshopy se marketingově přetahovaly na Facebooku
- YouTube spustí hudební streaming Remix
- Kauflandu se model online prodeje potravin neosvědčil
- Google Trends nově zobrazí i vyhledání v nákupech, zprávách, obrázcích i na YouTube
- České banky spustí v roce 2018 okamžité mezibankovní převody
- Facebook upozorní uživatele na fotky s jejich tváří
- Twisto.cz narazilo s konceptem Twistus Splatitel u Rady pro reklamu
- Aukro mění osazení pozic vrcholného managementu
- YouTube bojuje o inzerenty náborem lidí pro zaškolení umělé inteligence kvůli eliminaci nevhodného obsahu
- Heureka naděluje infografiku prodejních hitů onlajnu posledních 10 let
- HPMarket ustál technickou chybu ústící v nabídku notebooku za korunu
- Pilulka koupila slovenskou konkurenci Pilulka24.sk
- Humanic spustil český eshop
- Predeti.sk posiluje o výrobu Picollo
- Kiwi.com hledá kupce
- O2 prodalo podíl v dopravním startupu Taxify
- Tomáš Čupr získal majoritu v Rohlíku
- Některé eshopy opět devalvují nabídku slev
Ústavní soud významně změnil podobu EET
Bezhotovostní platby jak v kamenných, tak i v internetových obchodech je zbytečné evidovat, neboť o nich existuje elektronický záznam, který se dá v případě potřeby dohledat. Tento logický závěr každého, kdo není politicky či ekonomicky interesován na rozšiřování EET, potvrdil v pátek 15. prosince 2017 Ústavní soud. Povinnost evidovat bezhotovostní platby a vydávat příslušný doklad končí k 28. únoru 2018. Stejně tak Ústavní soud zrušil platnost dalších ustanovení zákona o EET, která považuje za protiústavní. Jde o uvádění DIČ OSVČ v podobě rodného čísla. Dále jsou prozatím zrušeny třetí a čtvrtá vlna zavádění EET. A soud požaduje, aby jakékoliv výjimky byly nadále stanoveny přímo v zákoně a nerozhodovala o nich finanční správa.
Subjekty třetí a čtvrté vlny EET si tedy počkají na to, kdy a zda vůbec budou podřízeny zákonu. A všechny ostatní ještě může ministerstvo financí překvapit protlačením některého z návrhů typu vyjmutí drobných podnikatelů s obratem do půl miliónu korun odvádějících paušální daň. Při návrhu novely daného zákona by ministerstvo mělo pamatovat především na požadavek Ústavního soudu na to, aby evidence tržeb nepředstavovala pro podnikatele takovou zátěž a ti mohli z podnikání profitovat. (iDNES.cz)
Alza opět kličkuje s otevírací dobou
ČOI a Alza odehrály další kolo hry na kočku a myš na Štěpána. ČOI provedla během Vánoc 111 kontrol dodržování zákona o otevírací době v maloobchodě a velkoobchodě. K porušení došlo v jediném případě – u internetového prodejce s obchodní plochou přes 200 m² na Praze Holešovicích – tedy u Alzy. Ta zastává stanovisko, že provozovny (které sama nazývá prodejnami), v danou dobu neprodávají, ale zůstávají otevřené „za účelem výdeje zboží, řešení reklamací a pro prezentaci výrobků smluvních partnerů“. Na to reaguje Jiří Fröhlich, mluvčí ČOI: „Prodej se skládá z několika fází: někdo si zboží vybere, někdo ho zaplatí a někdo si ho také vyzvedne. Každá ta jednotlivá část je součástí prodeje.“ A rovnou upřesňuje, co má ČOI na mysli v případě Alzy: „Náš inspektor vstoupil do haly internetového prodejce bez objednávky. Na místě přes jejich přístroje, v provozně větší než 200 m², si objednal zboží, vybral si ho, vyzvedl a také zaplatil. Takže provedl všechny části prodeje.“
ČOI už Alzu pokutuje. „Za prokazatelné porušení zákona 28. října a 26. prosince loňského roku již byla pravomocně uložena sankce 230 000 korun,“ uvádí Fröhlich. A Alza ústy mluvčí Patricie Šedivé kontruje: „Vzhledem k tomu, že již nelze využít opravný prostředek v rámci správního řízení, naši právníci připravují žalobu proti rozhodnutí správního orgánu.” Stížností na omezení otevírací doby se bude na začátku roku zabývat Ústavní soud. Návrh na zrušení příslušného zákona právě absolvuje mezirezortní připomínkové řízení. (iDNES.cz, Aktualne.cz, Novinky.cz)
Nejvíce objednávek generuje poslední výplata
Marketingově i mediálně protěžované svátky Black Friday a Den dopravy zdarma spolehlivě válcuje období posledních předvánočních výplat. „Očekávali jsme, že první dny po prosincové výplatě budou nadprůměrné i v rámci předvánočního provozu. Letošek ale předčil naše očekávání,“ ilustruje situaci Pavel Včela, ředitel GLS. Přepravce odbavil 12. prosince o 15 % více objednaných zásilek než při akci Black Friday. Stejná čísla hlásí i eshopy samy – např. v pondělí 11. prosince zaznamenaly téměř 2 500 000 objednávek v celkové hodnotě přes miliardu korun. Důvodem zvýšené nákupní aktivity jsou blížící se Vánoce, snaha nakoupit dárky včas a letos i marketingový akcent na včasné objednání vánočních dárků.(iHNed.cz, iHNed.cz)
Jak chatbot pomáhá v praxi?
CZC zveřejnilo první výsledky činnosti svého chatbota Čendy. Ten byl poprvé nasazen 9. listopadu 2017 a za 21 dní existence zvládl:
- nasměrovat 56 % chatujících na web CZC.cz, přičemž 55 % z nich běžně tento web nenavštěvuje. „Navíc se tyto návštěvy kvalitou či délkou nelišily od ostatních návštěv příchozích z jiných kanálů,“ upřesňuje CZC;
- zlepšit hodnocení komunikační reakce na Facebooku z 84 % – reaguje v řádu hodin na 99 % – reaguje do 6 minut;
- ušetřit velký objem člověkohodin: v daném období Čenda komunikoval s 3 125 zákazníky ve 229 908 zprávách, čímž strávil celkem 521 hodin – někteří si s ním dopisovali dokonce déle než 2 hodiny;
- pomáhat s výběrem vánočních dárků;
- apelovat retenci: občas znovu oslovil lidi s informací, kterou vyhodnotil jako zajímavou – 98 % si tuto zprávu přečetlo a 58 % i odpovědělo. (CZC.cz)
Alibaba chce vrazit e-nohu do otevřených dveří prodeje aut
Čínský obr se chystá důrazněji implementovat prvky elektronického obchodu do prodeje aut. V lednu 2018 spustí dva plně automatizované prodejní automaty ve městech Šanghaj a Nanking a komplexní systém obsloužení zákazníka. Zákazník zadá požadavek do systému – přičemž může využít i vyfocení žádaného vozu prostřednictvím mobilní appky Taobao. Systém vyhodnotí, zda je daný model dostupný, případně v jakých variacích a nabídne je uživateli. Ten si vybere, zvolí čas testovací jízdy (až na 3 dny), vyplní základní údaje a doplní je selfie. Selfie zpřístupní výdej auta z automatu. Zákazník otestuje. A může přímo z appky zakoupit, či vrací zpět do automatu.
Projekt vzniká za spolupráce Tmall.com (vlastněné Alibabou) a Fordu. Na výběr budou spíše dražší vozy značek BMW, Mercedes, Maserati… Zájemce může za dva měsíce vyzkoušet až pět vozů (každý jen jednou). A pokud má v rámci ekosystému Alibaby status Super Member, nemusí ani skládat zálohu. Za tím vším je myšlenka „udělat nákup auta stejně jednoduchým jako koupi plechovky Coly“. (DigitalTrends.com, YouTube)
Příspěvky na Facebooku a Instagramu okořeníte Kolekcí zvuků
Facebook uživatelům zpřístupnil knihovnu skladeb a zvukových efektů Kolekce zvuků, které mohou volně využít ve videích postovaných nejen na mateřské síti, ale i v přidruženém Instagramu. Facebook vlastní práva na všechen nabízený obsah, proto ho lze na daných platformách využít zdarma, ovšem není možno ho sdílet na jiných sítích. Knihovna obsahuje pestrou škálu „songů, vokálů i instrumentálek napříč žánry hip hopu, popu, country, jazzu aj.“ A je doplněna nástroji pro snadné sledování umělce, vyhledávání pomocí žánru, atmosféry, délky a dalších kategorií.
Kolekce zvuků následuje a rozvíjí nedávno uvedenou platformu pro tvůrce videí Facebook for Creators. Spuštění Kolekce zvuků je důsledkem neúspěšného vyjednávání o používání hudebního obsahu s velkými vydavatelstvími, které nutí Facebook vyhledávat neautorizovaný obsah a bránit v jeho šíření. (TechCrunch.com, Facebook.com)
Autor: Mgr. Daniel Beránek – copywriter, SEO & OL MKT