Vír novinek odráží předvánoční mumraj, listopadové prodejní svátky a obveselování podnikatelů novými nařízeními. Svérázným způsobem probíhá u nás Black Friday, což reflektuje analýza Apify. Nejenže Amazon v sousedním Německu už umí česky, ale přímo v Praze otevřel sklad čínský eshop Gearbest. Kdo zvládá nejlépe podání nákupního procesu, prozrazuje soutěž a studie Český košík roku. ČOI může tajit identitu svých inspektorů. Státní úřady patrně budou moci zrušit eshop i bez rozhodnutí soudu. A alespoň trochu pomoci s implementací GDPR se snaží APEK.
Letem online světem
- Heureka i Zboží.cz nabízí zobrazení Garance dodání do Vánoc
- Přepravci už nestíhají
- Obsah Rock Pointu zneužívají phishingoví útočníci
- Eshopper, který prodává předměty symbolicky napadající stranu ANO dostal pokutu od Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí
- Slovenský eshopper je nově v očích zákona o odpadech výrobcem obalů
- Rozbroje v Pepa.cz končí. Petr Sýkora se dohodl, Klido.cz mizí ze scény a zůstává značka Pepa.cz
- Den dopravy zdarma generoval obrat půl miliardy korun
- Maďarská pobočka Mallu je vyšetřována kvůli krácení DPH
- Pracovníci finančního úřadu cíleně neuznávají úlevy na výzkum a vývoj
- Aukro získalo nového investora – Leverage Technology
- Seznam nabídne v programatickém nákupu nové formáty: branding a bumper
- Podvodný eshop Pneu-svět.cz zkasíroval důvěřivce a zmizel
- Alibaba koupila třetinový podíl v provozovateli hypermarketů Sun Art a utržila 25,3 miliardy dolarů na Singles Day
- Mall bude inventarizovat zboží pomocí dronů
- Super Union Holdings žaluje Amazon kvůli používání Black Friday v Německu
- Humanic spustil eshop
- Své vítěze zná nejen WebTop100 2017, ale i první slosování Účtenkovky navázané na EET
- Účtenkovku.cz hned první den vyřadil útok DDoS
- Česko generuje třetí největší online nákupy potravin v Evropě
- Shoptet zkouší inbound marketing v podobě vzdělávací série pro začínající eshoppery
- Facebook chystá nástroj pro optimalizaci reklamního rozpočtu
- Jmění Jeffa Bezose přesáhlo po Černém pátku 100 miliard dolarů
- AMSP ČR a SAMP lobbují za zakotvení rodinného podnikání v zákonech Česka a Slovenska
- Mashable.com bylo koupeno vydavatelstvím Ziff Davis za 50 miliónů dolarů
- Ondřej Fryc si pořídil 10% podíl v síti Fruitisimo
- PPF získala 40% podíl v Mall Group a Heurece
- Ondřej Fryc si pořídil 10% podíl v síti Fruitisimo
- Výživný souhrn předvánočních informací najdete u Acomware
Black Friday v českých luzích a hájích
Prodejní svátek Černý pátek má už místo v kalendáři českých eshopů. Nejenže zlevňují na pátek sám, ale akci prodlužují na celý víkend, největší obchody letos dokonce začaly s Black Friday už pátek předcházející. Co ovšem mnohé nezvládají je implementace myšlenky daného dne do celkové prodejní strategie. Místo toho jen přepisují čísla a doufají v naivitu kupujících, což dokázala analýza týmu Apify, vývojářů nástroje automatizovaného sběru webových dat.
„Celkem jsme našli 291 produktů, kde došlo k navýšení původní ceny (porovnáním průměru do 1.11. a během Black Friday),“ komentuje výsledky Jakub Balada, softwarový inženýr Apify. „Nejvíce původní cenu upravovalo CZC.cz (212 případů), dále Mall.cz (63 případů) a nejméně Alza.cz (16 případů).“ (Analýza se v rámci explikace zabývala jen zmíněnými subjekty). CZC se dokonce podařilo prodávat monitor Philips Brilliance 241P6QPJKES na Black Friday za vyšší koncovou cenu při vyšší deklarované ceně než o čtrnáct dní dříve.
Eshopy obecně deklarovaly slevy až 80 %. Průměr slev se pohyboval kolem 30 %. A reálně Alza slevila 20 %, Mall 15 % a CZC 6 %. Zajímavé je, že obchody hrou s čísly navyšují jen deklarovanou slevu. Skutečně totiž produkty zlevňují, jen ty slevy nedosahují takových výšin. O nepochopení práce s důvěrou zákazníků svědčí i reakce zástupců daných shopů schovávajících se za chybějící doporučené maloobchodní ceny, jejich aktualizaci v průběhu času či třeba za existenci dvou distribučních variant totožného výrobku. (Apify.com, Lupa.cz)
Amazon už je v češtině
Amazon.cz přesměrovává na Amazon.de a ten už je v češtině. Překládají se produktové informace, prvky prostředí, někde se ještě míchá čeština s němčinou. Platit se dá korunami a doprava je od útraty 39 eur zdarma. Lokalizace má posloužit jak prodejcům, tak především zacílit co nejvíc nakupujících. „Pomocí lokalizace a podpory postupně odstraňujeme bariéry pro další zákazníky a cílíme na rozšiřování jejich počtu,“ deklaruje Amazon. I když se někteří uklidňují tím, že překlad je nedokonalý, služby ještě příliš vzdálené a dodání pomalé, je načase se připravit na bližší přítomnost amerického obra. (Technet.cz)
ČOI se může zatajit a pronikat do skladů
Česká obchodní inspekce má nové pravomoci. Inspektoři budou moci používat zástupnou identitu a prokazovat se krycími osobními doklady. Ač se někteří politici zviditelňují srovnáváním s praktikami totalitních režimů, patrně se netřeba bát. „Rozhodně to nebude tak, že inspektor dostane krycí doklady a bude s nimi moci nakládat řadu dní nebo týdnů,“ vysvětluje ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček. „Doklady budou vydány pouze na danou konkrétní kontrolní akci. A celé to podléhá několikanásobnému schválení.“ Skrytou identitu navíc nebudou moci využívat všichni inspektoři. „V každém kraji by měl být asi jeden, dva, tři inspektoři, kteří budou mít krycí doklad,“ upřesňuje mluvčí ČOI Jiří Fröhlich a dodává, že vybraní projdou nejen řadou školení, ale především prověrkami Národního bezpečnostního úřadu a Ministerstva vnitra ČR.
Další pravomoc umožní inspektorům ČOI otevírat uzamčené prostory při podezření na ukrývání padělků. A to i za nepřítomnosti majitele – za dohledu další, nezávislé osoby. Fröhlich poukazuje na to, že tuto pravomoc ČOI nehodlá využívat cíleně, ale jen operativně v případě potřeby. (Rozhlas.cz)
Gearbest otevřel sklad v Praze
Největší překážkou nakupování v Číně je zdlouhavá doprava, náklady na ní, zdlouhavost proclení a doplatek DPH. Tomu všemu by český zákazník již propříště nemusel čelit. Jedna z nákupních galerií – Gearbest.com – otevírá sklad v Praze. Ten sice aktuálně obsluhuje jen malé množství položek – a za ceny vyšší než z ostatních skladů (jak čínských, tak evropských) – nicméně nabízí dopravu zdarma do 2 – 7 dnía slibuje rozšiřování sortimentu. Na českém e-commerce trhu se tak objevuje další element konkurence. Kupující bude oslovovat především nižší cenou. Jeho nevýhodou v očích zákazníků zůstává čínská záruka, čínská podpora a absence české varianty čtrnáctidenní lhůty pro vrácení zboží. (MojAndroid.sk, Zive.cz)
Státní úřad bude moci zrušit eshop bez rozhodnutí soudu
Evropský parlament schválil nařízení na ochranu spotřebitelů, které upravuje pravomoc kontroly státních úřadů nad weby provozovatelů sídlících v EU. Pokud státní úřad shledá dotyčný web coby ohrožující uživatele, může ho zrušit bez rozhodnutí soudu. V praxi to znamená, že například eshop, který po zaplacení neodesílá objednávky, může Česká obchodní inspekce okamžitě zrušit prostřednictvím žádosti na registrátora domény či provozovatele hostingu. Nařízení dělí od uvedení do praxe ještě schválení Radou EU, lhůta na zavedení 2 roky od přijetí – a velice vágně formulovaná možnost členských států vybrat si, zda pravomoc skutečně udělí státním úřadům, nebo ji ponechají na soudech. (Lupa.cz)
Český košík roku 2017
Český košík roku dokončil hodnocení stovky největších eshopů České republiky. Vycházel při něm nejen z metodiky derivované z příspěvků osobností e-commerce scény, ale také z uživatelského testování. Nejlépe si vedly CZC.cz, Lékárna.cz, Kasa.cz a Okay.cz. Získaná data autoři soutěže z Twisto.cz zužitkovali i k informačně vydatným statistikám:
- 99 % eshopů má košík vpravo nahoře a 90 % navíc výrazný a dobře viditelný;
- 92 % obchodů už implementovalo HTTPS a
- 80 % je plně připraveno na mobilní zákazníky.
V datech se krom toho dá nalézt i prostor pro uplatnění konkurenční výhody. Například:
- celých 90 % neužívá geolokaci možností dopravy (např. ukázat nejbližší odběr);
- 70 % neukazuje okamžitý přepočet objednávky při změně kusů či varianty dopravy;
- jen 65 % upozorňuje na možnost získání dopravy zdarma.
Další inspiraci najdete ve velmi názorné interaktivní prezentaci studie. A jak každý z hodnocených webů obstál v jednotlivých kritériích zjistíte v detailu žebříčku. (CeskyKosikRoku.cz)
APEK pomáhá sanovat příval GDPR
Platnost nových evropských legislativ GDPR a ePrivacy, které se dotknou všech eshopů, začíná 25. května 2018. Nejen kvůli velmi blízkému termínu, ale také pro rozsáhlost těchto právních úprav a komplikovanost jejich zavedení, se APEK maximální měrou snaží pomoci českým eshopperům připravit na jejich příchod:
- asociace připravila sérii přednášek a moderovaných diskuzí;
- rozporuje datum přijetí ePrivacy u Ministerstva průmyslu a obchodu. Důvodem je to, že ač má být ePrivacy platno od 25. května 2018, stále ještě není známa jeho finální podoba;
- zpřístupňuje řadu dokumentů ke GDPR a ePrivacy (ovšem jen svým členům) a
- nabízí přehled základních informací.
Bližší info najdete přímo na webu APEK.
Autor: Mgr. Daniel Beránek – copywriter, SEO & OL MKT