Získání zákazníků pro váš e-commerce projekt může zabrat opravdu mnoho času, nicméně existují cesty, jak vše značně urychlit. Dárky a soutěže vám pomohou získat nové fanoušky a zájemce s relativně nízkými náklady.
Rychlé získání zájemců či přímo zákazníků je pro značku v prvních měsících života klíčové. Soutěže, dárky a zboží zdarma jsou u zákazníků obecně velmi populární a mohou naplnit databázi uživatelů velmi rychle. Slevomat.cz svého času nabízel pivo v Potreferené Huse za 9 Kč, Damejidlo.cz, Restu.cz a Liftago.cz přispívalo kredity na první využití služby. UBER rovnou zákazníkovi zaplatil celou první jízdu v ceně až 400 Kč, což lze i dnes dohledat například na webu Jaknaletenky.cz.
Cestu dárků či soutěží využily především na svém začátku projekty, které dnes patří k těm největším.
Jiné e-shopy jako Alza.cz je používají opakovaně. Aby měl tento typ marketingu co nejvyšší efekt, je potřeba dodržet tři základní kroky.
Určete si cíl
Dárky zdarma lze použít k mnoha účelům. Můžete s jejich pomocí propagovat nový projekt, výrobek, navýšit počet objednávek, získat nové e-maily do databáze či fanoušky na sociálních sítích. Při plánování akce se zaměřte na jeden či dva primární cíle a stanovte klíčové body, kterých chcete dosáhnout. Například, pokud máte širokou fanouškovskou základnu na Facebooku, můžete prostřednictvím soutěží rozšířit vaši e-mailovou databázi nebo vyvolat novou vlnu objednávek.
Zvolte motivující výhru
Zařadíte do soutěže nový produkt, kolekci, peníze či poukázky? Výhry či dárky by měly být dostatečně motivační k tomu, aby lidi přesvědčily věnovat několik okamžiků vyplnění dotazníku či odeslání objednávky. Do soutěže můžete například zařadit:
- limitovanou edici vašeho hlavního produktu,
- balíček produktů či ucelenou kolekci,
- produkt, o který je vysoký zájem (např. iPhone),
- dárkovou kartu,
- poukaz na dovolenou,
- poukaz na nevšední zážitek.
U dárků je nejčastější variantou poukaz na využití či zlevnění služby, např. ve formě kreditů.
Výborným příkladem může být soutěž, kterou pro účastníky koncertu uspořádal Ticketstream. V události na Facebooku nabídl 5 volných vstupů do prémiové sekce pro ty účastníky, kteří budou událost sdílet. Čím více přátel vašich přátel událost sdílí, tím větší šance pro vás.
Aktivně propagute
Čím více lidí o vaší akci ví, tím více se do ní může přihlásit či jí využít. Proto doporučujeme aktivně kontaktovat weby, které podobné akce sdružují, popřípadě projekty z vašeho okolí. Tyto následně přináší proud nových zájemců na vaše stránky. Nezapomínejte ani na propagaci prostřednictvím placených příspěvků na Facebooku či PPC reklam. Větší projekty mohou pro své marketingové aktivity využít celebrity či známé osobnosti, spolu s propagačními videi.
Startujeme kampaň
Jakmile se přiblíží čas odstartování kampaně, popřemýšlejte nad technickým provedením a přesným zněním podmínek. U dárků je situace jednodušší, zpravidla stačí nastavit pravidla a implementovat je do systému. U soutěží můžete výherce vybrat náhodně, ale lepší je použít některý z nástrojů, např.Gleam nebo generátor náhodných výsledků. Způsob udělení dárku či výhry vždy specifikujte v podmínkách. Inspirovat se můžete například na facebookové soutěži O2.
Kompletní znění podmínek soutěže naleznete zde.
Upozorněte partnery
Nejjednodušším způsobem, jak můžete akci propagovat, je vyzvat k akci všechny partnery. Informujte dodavatele či výrobce veškerého zboží v soutěži o probíhající akci včetně odkazu a požádejte je například o sdílení na Facebooku.
Dejte o akci vědět svým zákazníkům
Část vašich stávajících zákazníků se ráda zapojí do akce, pokud jim o ní dáte vědět. Zašlete jim newsletter a uveďte informace o akci na svých webových stránkách.
Podpořte virální šíření
Pokud to forma vaší akce dovoluje, podpořte ji výzvou k virálnímu šíření. Na Facebooku je poměrně jednoduché, stačí v podmínkách akce zdůraznit nutnost jejího sdílení pro zařazení do soutěže. Popřípadě můžete přímo do soutěže zakomponovat funkci, která soutěžícím umožní více pokusů, pokud budou akci sdílet.
Komunikujte v průběhu
I když je již akce v plném proudu, nezapomeňte se soutěžícími komunikovat. Můžete sdělovat průběžné pořadí či poskytovat dodatečné informace. U soutěží plánovaných na delší období zvažte jejich rozdělení na několik dílčích kol, která se budou samostatně odměňovat, přičemž o hlavní ceně se rozhodne na konci.
Pochlubte se vítězi
Jakmile soutěž skončí, pochlubte se jejími vítězi. Ideální je použít přímo tváře, pokud je to možné, popřípadě alespoň jména. Zveřejněním výherců ostatním soutěžícím a návštěvníkům ukážete, že celá soutěž byla skutečná a i oni měli šanci na výhru. Bude-li součástí zveřejněných výsledků i krátké vyjádření výherce vzbuzující u ostatních sympatie, máte vyhráno i vy. Takto například zobrazila výherce soutěže Visa.
Jako inspirace pak může posloužit obrázek s výherci soutěže s Dream Giveaway.
Závěr
Úspěšná soutěž či rozdávání dárků dokáže váš projekt představit širokému spektru lidí a vybudovat vám širokou databázi kontaktů, se kterými můžete dále pracovat. Vytvořte ji, propagujte a nezapomeňte o ní říci co nejvíce zájemcům. Lidé milují soutěže a rádi vám na sebe dají kontakt, pokud pro ně výhry budou dostatečně atraktivní.
Autor: Mgr. Radek Šikýř – copywriter, SEO, online mkt